Páxinas

26/10/2021

Fetiches e conxuros de Samaín

 Ola! o curso vai máis que arrincado, a fume de carozo!

Samaín é unha das festividades ás que lles saco bastante partido, entre o outono, os conxuros e tradicións, o seres "máxicos", os medos, a música tenebrosa, os retos artísticos e demáis acabo facendo unha mistura que disfruto moito e na que enredamos prácticamente o mes completo con distintas variables e enfoques educativos.

Coido que rematarei por facer un espazo no que recopilar bastante do que teño desperdigado relacionado con esto, desde propostas de escritura/expresión oral a xogos, ritmogramas, danzas... porque xa nin sei...

Unha das propostas que coido que non gardara aquí son os nosos amuletos ou fetiches de Samaín.

Para esta tarefa falamos dos San Andresiños, esos amuletos feitos co miga de pan propios de San Andrés de Teixido e dos seus "poderes" e misturando esta idea coa da apertura das portas do alén durante o Samaín decidimos crear os nosos propios amuletos.

A receita: Hai varios xeitos de facer a pasta de miga de pan e nós fixemos a nosa propia receita "escolar" empregando pan de molde, cola branca e un pouco de glicerina ou aceite. Picamos o pan e engadimos os ingredientes ata ter un pasta máis ou menos homoxénea e manexable.


As formas: Cada un/ha fixemos polo menos un amuleto, debía ser unha forma bastante sinxela e xa pensando no poder que lle outorgaríamos.

Pintado: No momento xa engadimos a cor, observamos que nos San Andresiños sempre se ve parte sen pintar así que procuramos seguir a mesma idea.
Secado e verniz: deixamos secar botando tamén unha capa de verniz para protexer as creacións.



Os conxuros: Cada un/ha tivemos que crear algúns pequenos versos rimados que indicaran para que sería de utilidade o noso amuleto xa que sen conxuro non tería poder.
Recopilamos todo, fixemeos a tarxeta do conxuro e empaquetamos o noso fetiche!

Tamén engadimos unha tarxetiña coa receita e o conxuro xuntos coma esta:


Os fetiches quedaron moi feitiños e a actividade completiña, misturar a expresión artística coa oral/escrita, rima, métrica, coñecemento da contorna e tamén o feito de pensar contra que nos poderían protexer ou en que nos poderían dar sorte os nosos fetiches foi toda unha experiencia tan divertida coma de valor para nós.

Esta é unha de tantas... irán aparecendo as restantes e tamén hai por aquí cousas doutros anos (tamén hai algo polo Instagram, coma os "contos máxicos" incluído o novo deste curso)

Bo samaín, saúdos e saúde desde a fiestra!


29/07/2021

Axenda docente 2021-2022 descargable

Xa estamos aquí, a piques de entrar en agosto, e chega a axenda docente...

Lembro que o curso pasado escribía sobre que facer a axenda era un xeito de atopar áncora nun curso que se viña plagado de incertezas porque... vaia marexadas levamos desde aquel 13 de marzo, a verdade.

Semella que á "normalidade" aínda lle vai faltar un pouco para chegar ás escolas e imos ter que seguir navegando entre ondas e remuíños (se cadra sempre o fixemos) así que haberá que agarrar os aparellos e botarse ao mar.


Deste xeito chega a miña nova axenda, sendo áncora e faro para min... como sabedes doutros anos é unha axenda/planificador moooi sinxela, mais é o que teño comprobado que funciona para min... (se buscades por "axenda" tedes algunhas entradas sobre como me fun organizando varios anos)

A axenda ten as capas, folla de datos, calendario escolar e parte para os horarios e despois follas para dividir os trimestres (poderíades movelas de sitio se fora preciso) un calendario de cada mes ao principio do mesmo con algunhas datas sinaladas e as follas da programación (semana vista)na que tamén se sinalan algunhas datas de interese. É dicir, o formato xeral é coma o dos outros anos e tamén repito o de incluír uns sutís puntiños de fondo que sirven de guía na escritura xa que estiven cómoda con eles...




Persoalmente imprimo en A4 (a dobre cara), o arquivo está listo para imprimir así sen máis (ou mandar a imprimir) e xa se podería encadernar (eu teño un caderno Filofax reutilizable de hai uns anos e é o que estou empregando pero é igual que encanutillar).

Ademáis, deixo un arquivo máis que contén: dous modelos de follas de táboa (tipo avaliación/faltas/retos...), un modelo de folla para os aniversarios e portadas simples doutras seccións/cadernos (claustros, cursos, ideas, reunións con familias, biblio...)


Non é unha axenda moi extensa nin con moita historia pero é o que me funciona a min (de feito eu imprimo por trimestres...) pero se a alguén lle é de utilidade aquí está para que a poidades descargar, podedes facelo no arquivo deslizable de arriba mais deixo tres ligazóns alternativas e xa sabedes que podedes contactarme (aquí, no instagram ou onde sexa) e non teño problema en mandala por mail:

LIGAZÓN CARTAFOL DE GDRIVE

LIGAZON WEB DESCARGA DIRECTA ARQUIVOS 

LIGAZON SLIDESHARE AXENDA

LIGAZÓN SLIDESHARE FOLLAS ADICIONAIS

(Teño a sensación de que slideshare está reducindo moito a calidade do arquivo, polo menos eu véxoo peor aí así que recomendo calquera das outras alternativas, se cadra a web da "descarga directa" é o máis sinxelo...)

Sen máis, aquí quedan os arquivos por se a alguén lle son de utilidade,  imprimir e listo!

Agardo que esteades ben e tendo un bo verán e que collades moitos folgos para o vindeiro curso e mándovos tamén...

Saúdos e saúde desde a fiestra!



01/05/2021

Descubrindo a Xela, un xogo polas Letras

Ola! 

Estou aquí...

Entre as cousiñas que se me van acumulando non quería deixar de partillar o xogo interactivo "Descubrindo a Xela" que fixen co gallo do Día das Letras Galegas.


Se ben é unha conmemoración da que desfruto moitísimo e coa que xa levamos bastante tempo traballado, agora que se achega a data en si, creei un xogo de pistas no cal deberon procurar información pola "biblio" (virtual). A historia cóntalles que estaban tan concentrados/as na biblio que todo o mundo marchou e quedaron dentro e que agora deben recoller a información e saír cos arquivos necesarios antes de que chegue o autobús.

Nada máis comezar aparecen (virtualmente) dentro dunha biblioteca pola cal deben ir buscando as pistas e superando os retos ata chegar a pantalla final para saír coa documentación. (Ollo, deu algún erro o xogo con aqueles rapaces/zas que abrían empregando Firefox pero abrimos con Chrome e foi perfecto)

Podedes acceder desde ESTA web que abre con este pequeno vídeo como disparador da actividade

[Ligazón: https://afiestradamestra.wixsite.com/descubrindoaxela ]

A pantalla final do xogo premia aos/ás, agora, expertos/as en Xela Arias coa posibilidade de participar nun proxecto de fotografía e poesía (en realidade farémolo todos/as na clase) que aínda está en construción pero tamén cun montón de recursos (cos que sae da "biblio" despois da investigación), desde o vídeo-documental en capítulos sobre Xela Arias da RAG, a unha listaxe de cancións da cal estamos empregando algunha e distintos cursos, o programa de radio que fixeron, etc.

O que fixen cos máis maiores foi pedirlles que xogaran de xeito individual (teñen un disposittivo para cada un/ha) e, a primeira persoa en chegar á pantalla final debeu achegarse a unha zona cun pulsador, botar xel e pulsar, entón todos/as levantaron as mans do teclado, se a persoa que pulsou é quen de dar resposta ás 5 preguntas dunha tarxeta que lle formulo gaña o xogo, se non é así volve ao sitio e todos poden seguir xogando mentres el/ela e pode buscar máis información; se outra persoa remata repite o proceso do pulsador e formúlanse as preguntas doutra tarxeta e así... (en realidade, nunha clase, dous dos que chegaran ao final aliáronse para dar resposta ás preguntas)

Deixo AQUÍ algunhas tarxetas tamén por se as queredes empregar..


Ao final é unha actividade bastante sinxela pero que me permitiu traballar distintos aspectos que precisaba e coa que o pasamos bastante ben, a verdade, así que se a alguén lle é de utilidade aquí queda...

Agardo atopar os momentos para partillar as cousas que van quedando no tinteiro, mentres... algunhas déixanse ver de cando en cando polo Instagram se queredes botar un ollo...

Agardo tamén que esteades todos e todas ben, sen dúbida está sendo un curso complicado e os niveles de... estrés (entre outros sentimentos e sensacións) son altos así que envío moitos folgos a todas e todos.

Saúdos e saúde desde a fiestra!

03/03/2021

O antídoto contra a desigualdade: "Escape Room" virtual

 Bo día, 

Se lembrades ou ledes AQUÍ hai uns cursos fixen un "escaperoom" (máis ben un BreakOut) físicamente no cole no cal a narrativa versaba sobre a procura, en equipos, do antídoto contra a desigualdade.  (Tamén fixen oustros como por exemplo esta vez un sobre música, ou e este virtual sobre Carvalho Calero e o Día das Letras Galegas do 2020

O caso é que funcionara moi ben e quedaramos tanto eu como o alumnado moi satisfeitos coa experiencia así que este ano xa tiña de novo a teima rondando e decidín tratar de transformar aquela experiencia "física" na cal os equipos movíanse, procuraban en distintos espazos, medios, etc. en algo completamente virtual.


O reto é o mesmo, axudar a atopar o antídoto contra a desigualdade que ten agochado o infame Matt, Matt Chismo e pasei a experiencia a ESTA web.

Aquí está o mini vídeo co que comeza a historia:


No acceso veredes que está plantexado por unha banda para acceso en 4 equipos (ou 4 xogadores/as) ou outro acceso que é para desenvolvemento completo individual ou en gran grupo (toda a clase), difiren nalgúns aspectos.



A primeira proba chámase "A liña lila do tempo" e consiste en poñer en orde cronolóxica 4 eventos relacionado coa historia do feminismo para obter o contranisal que abre o primeiro candado cara o antídoto.

Se entramos coma equipos cada equipo ten 4 eventos distintos, eu plantexeino de xeito que cada fila da aula é un equipo (todos/as buscan información  para o equipo desde os seus postos, poden distribuirse e pasar duns a outros o que atopan falando ou nunha sala de conversa virtual que abren paralelamente para así introducir o mesmo código), se entran individualmente ou o facemos como gran grupo atoparán só 4 eventos que poñer en orde (así o fixen, en gran grupo, empregando a PDI e eles os seus dispositivos para a busca de información, por exemplo, en 4º de primaria, de xeito que ao resolver a proba obtivemos o primeiro número para o candado final).


A
segunda proba é un test de mitos do amor romántico que tras a súa resolución da o pase á seguinte proba na que poñer nome a unha muller referente (en gran grupo/ individual aquí obteríamos o segundo e terceiro números do candado final mentres que en equipos cada equipo ten pistas para procurar o nome dunha muller distinta, co nome abren o candado e pasan á seguinte proba). (Aproveitei e unha das mulleres é Xela Arias...)


A cuarta proba
para chegar ao antídoto son unha serie de preguntas que plantexa Matt Chismo e que versan sobre conceptos relacionados coa igualdade tales coma fenda salarial, taxa rosa, sororidade, etc. Se chegamos a esta proba por equipos aquí cada equipo obterá un número distinto co que, entre todos/as poderemos abrir o candado final, se, pola contra, chegamos aquí individualmente ou en gran grupo o que obteremos será o cuarto número para a apertura do candado final.

O candado final chega se superamos todas as probas dándonos acceso ao antídoto e alí atopan para comezar unha imaxe en negro.

"Que vedes?" pregunto. "Nada" responderon nos grupos e como estaban cos seus dispositivos diante proseguín "Que vedes así, na pantalla en negro do voso dispositivo?" miraron e de súpeto puxéronse a exclamar sorprendidos/as "A min!!!!" e en cada grupo sempre hai alguén que é o/a primeiro/a en concluír "Somos o antídoto!!!" a ledicia pola sorpresa e por chegar á conclusión contáxiase rápidamente, entón baixamos na pantalla e atopan efectivamente a mensaxe que o explica.

Eu concluín entregando tamén un recordatorio/recompensa en forma de lazo violeta.

A experiencia, aínda que distinta da "física" volveu ser un éxito e rápidamente pediron que a ligazón fora colgada na aula virtual para poder acceder desde a casa así que a satisfación foi enorme.

(Ao final tamén hai unha sección con outros recursos relacionados, descargables, etc. en construción...)

Así que, agora que se achega a conmemoración do 8 de marzo aquí queda o recurso por que a alguén máis lle é de utilidade ou inspiración!

Agardo que sigades ben, 

Saúdos e saúde desde a fiestra.

11/02/2021

Un pouquiño do entroido

 Boas, veño rápidamente partillar un mini-recurso que estivemos empregando estas semanas no cole.


Temos unha pequena misión na que axudar ao esquío Uxío respostando sinxelas preguntas sobre o noso entroido, tres preguntas de escolla, outras tres con imaxes e outras tres de verdadeiro e falso (con candasúa pista, axuda ou solución para non quedar atrapadas!). En cada misión recibimos un número que nos leva cara un "botín" de landras e algunhas propostas máis como:

Crear a nosa comadre/compadre con papel de periódico

Ver o videoclip, cantar e desfrutar coa nova canción de "Os amigos dos músicos" para o entroido "Non pare a festa"

Historias tolas ou non tan tolas cunha ruleta de palabras ao chou sobre o entroido, proposta para crear entre todos/as o noso "testamento" do entroido...


Aquí podedes acceder ao recurso completo por se vos é de utilidade!

Deséxovos un bo entroido! saúdos e saúde desde a fiestra

07/02/2021

Mulleres e nenas na ciencia. Algúns recursos e propostas.

 Uf!

A fiestra semella un pouco lenta este curso, decateime agora de que non organicei aquí nada do que fun facendo desde Samaín... este curso é un pouco distinto para todos/as, non é?

Persoalmente, cambiei de centro o que xa implica, para min, gran dedicación para ir coñecendo ao alumnado, dinámicas, etc. ademáis caín nunha responsabilidade inesperada, temporal pero absorvente na que tamén hai moito que aprender... e despois, claro, está o "pequeno tema" da pandemia mundial pero... que vos vou contar; sempre adiante!

O caso é que non andiven moi hábil para ir subindo aquí as cousas e acabo con mil historias desorganizadas e acumuladas pero en fin... (aínda que se vos interesa, procuro ir subindo algunhas das cousas no Instagram, nas historias ou así, que sempre é máis áxil, con intención de que despois rematen aquí máis ordenadas e accesibles (para min, pero tamén para quen queira e lle sirvan!)

Ao que imos. Xa que se achega a data comezo por partillar unha imaxe interactiva de acceso a algúns recursos co gallo do Día da Muller e da Nena na Ciencia (11 de febreiro).


Fixen un pequeno documento con algunhas tarefas que desenvolvín outras veces e outras, por exemplo; unha guía para que o alumnado procure información e cree os discursos dos premios que deberían terse outorgado a distintas mulleres afectadas polo efecto Matilda, a lista de cotexto que empreguei para que un "equipo de sección" de radio creara a sección "Efecto Matilda", tamén para elaborar un rosco tipo Pasapalabra ou as follas que lle faltan ao noso temario. 



Desde aquí podedes acceder a todo:

(A ligazón da imaxe interactiva é esta por se a precisades: https://view.genial.ly/601fca7211728e0d19282cc3)

Ademáis inclúo algúns recursos que me gustan moito como:

  • "El diario secreto de Henrietta Leavitt"(CSIC), son uns capítulos en video de arredor de 5 minutos cada un nos que a propia astrónoma vainos contando aspectos da súa vida e traballo coma se víramos o transcorrer do seu diario en formato videoblogue.
  • As "Cápsulas de Son" (RadioVoz) nas que en audios duns 2 minutos e cunha linguaxe sinxela e adaptada explican biografías e logros de distintas mulleres das ciencias
  • Astrochat (Sara Gil e Fernando Liébana): Un xogo que xa recomendei un montón de veces no que conversar cun espelido robot e descubrir un montón de mulleres da astronomía nas distintas misións.

No apartado dos documentos puxen só 4 dos moitos que agora proliferan porque foron de utilidade noutras ocasións ou para as tarefas que explicaba ao comezo: Unha liña do tempo con 11 mulleres que contribuíron de xeito especial a que comprendamos a ecoloxía terrestre e a evolución (CREAF), unha infografía sobre algúns dos inventos creados por mulleres (Iberdrola), unha recopilación de 18 mulleres científicas afectadas polo Efecto Matilda (AMIT e Mulleres con Ciencia) e un caderno para colorear (Secretaría Técnica do Ministerio de Ciencia Innovación e Universidade)

Agardo que esteades a ter o mellor curso posible, mando moito ánimo e xa sabedes, se queredes ir un pouco máis ao día con algunhas cousas que vou subindo podedes botar un ollo ao instagram, mentres, eu procuro seguir organizando cousas por aquí. 

Saúdos e saúde desde a fiestra!